teisipäev, 30. detsember 2014

"Põhjavalgus" - Raimond Kaugver

Mattias Raud arreteeritakse ning pärast aastast vangistust ning ülekuulamisi nii Rakveres kui Tallinnas algab sõit Siberi poole. Järgmised aastad veedab mees vangina polaarjoone taga asuvas söekaevanduses.

Arvamus (sisaldab spoilereid):
Ma pole end ammu nii abituna tundnud, kui seda romaani lugedes. Kindlasti aitas sellele kaasa, et Raimond Kaugver kirjutas suure osa romaanist Vorkuta vangilaagris viibides. Autor teadis, millest ta kirjutas. Mu vanaisa käis läbi sarnase tee. Nõukogude võim saatis noore mehe 25-ks aastaks söekavandusse. Pea kümme aastat hiljem saadeti teise Siberi otsa, kuhu oli küüditatud mu vanaema, halvatud rauk. Ma ei õppinudki teda tundma. Vanaisa jõudis küll tagasi kodumaale, kuid suri enne mu sündi.
Kaugveri romaan on emotsionaalne ja jõuline. Tänapäeval võivad mõningate tegelaste vaated ja lootused natuke naiivsetena näida, kuid need on ausad ja mõtlemapanevad.
Nende aastatega käib Mattiase elust läbi palju inimesi. Need, kellega ta seda sunniviisilist rännakut alustab, kaovad, asemele tulevad uued, kes mõne aja pärast kas surevad või teistesse vangilaagritesse saadetakse. Pole siis ime, kui ühel hetkel jätab peategelase maha nii jõud kui julgus ning järele jääb vaid masendus, üksindus ja lootusetus. Kuidas jääda inimeseks maailmas, mis on nii võõras ja karm? Kuid raamat pole vaid masendav must auk. Loos on sõprust, põnevust, lootust ja ka tibake romantikat ning eelkõige usku, et kunagi jõuatakse tagasi kodumaale. Soovitan kõigile.

Hinne: 6 / 5

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...